Sociální odbor
Členění:
- Vedoucí odboru 1 (vykonává sociální práci odboru – úvazek 0,7 a práci sociálního pracovníka pro pečovatelskou službu – úvazek 0,3)
- Referentka 1
Činnost:
- Odbor zabezpečuje agendu sociální práce a zabývá se poskytováním sociální pomoci osobám různých cílových skupin, jako např. osoby pečující o osoby závislé na péči jiné osoby
- oběti agrese, trestné činnosti a domácího násilí
- osoby s různým stupněm omezení způsobilosti k právním úkonům
- osoby ohrožené sociálním vyloučením
- osoby ohrožené rizikovým způsobem života
- osoby, které ztratily přístřeší, nebo se nacházejí v nejistém či neadekvátním bydlení
- osoby nezaměstnané a osoby s materiálními problémy /jednotlivci, rodiny s dětmi …./
Realizuje sociální práci, vedoucí k řešení nepříznivé sociální situace a k sociálnímu začleňování osob, zajišťuje krizovou, potravinovou a věcnou pomoc. Dále pracovnice odboru aktivně vyhledávají osoby v jejich přirozením prostředí, které jsou ohroženy hmotnou nouzí nebo se již v hmotné nouzi nacházejí, zde postupují podle zákona č.111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi.
Prostřednictvím sociální práce odbor klientům zajišťuje zejména:
pomoc při uplatnění práv a zákonných nároků, pomoc při hledání zaměstnání, podporu, základní a odborné sociální poradenství, doprovázení klienta, dohled nad klientem, zajištění náhradního bydlení nebo ubytování, případně umístění v ústavní péči, zajištění a poskytování věcné a potravinové pomoci, navázání kontaktu s poskytovatelem další pomoci, spolupracuje s jinými státními, samosprávnými či neziskovými institucemi a dalšími navazujícími organizacemi a úřady, službami nebo odborníky při řešení životní situace klienta, zajišťuje pomoc při jednání s věřiteli.
Průběžně provádí místní šetření a depistážní činnost. Vypracovává podkladové zprávy pro další instituce. Dodržuje etické zásady, ustanovení zákona o ochraně osobních údajů, interní předpisy, pokyny a všechna další opatření, která byla přijata z důvodu zajištění ochrany osobních údajů. Nakládá s osobními údaji klientů a je oprávněn je používat v souvislosti s výkonem svojí pracovní činnosti. Veškeré informace o provedené sociální práci s klientem, situační intervence se evidují do „Standardizovaného záznamu sociálního pracovníka “ v Jednotném informačním systému, dále je vedena spisová dokumentace a evaluace.
>
Uvedené činnosti vykonává odbor i pro ostatní obce, tj. pro Rožmberk nad Vltavou, Malšín, Loučovice, Lipno nad Vltavou a Přední Výtoň.
Odbor zpracovává údaje pro souhrnné statistiky sociální práce a pečovatelské služby a podává žádosti o dotace, případně granty. Podílí se na komunitním plánování a preventivní činnosti.
V případě vzniku povinnosti vykonává funkci opatrovníka.
Telekontaktní tísňovou péči zajišťuje odbor formou pohotovostí, kterou vykonává 1 pracovník na základě dohody o provedení práce.
Statistika činnosti sociální práce
Název úkonu, činnosti
|
Počet
|
Jednorázoví klienti (rodiny)
|
111
|
Dlouhodobí klienti (rodiny)
|
73
|
Intervence
|
1256
|
Celková doba intervencí
|
363 hod.
|
Počet spolupracujících organizací
|
19
|
Ustanovení zvláštního příjemce dávek sociálního zabezpečení
|
0
|
Opatrovnictví
|
0
|
Klienti telekontaktní péče
|
4
|
Odbor kromě sociální práce koordinuje a zajišťuje pečovatelskou službu prostřednictvím 4 pečovatelek a vede spisovou dokumentaci. V roce 2016 došlo k navýšení počtu pečovatelek o jednu pečovatelku, a to z důvodu nárůstu počtu klientů a poskytovaných úkonů.
Vede pořadník pro přidělení bytu v domě s pečovatelskou službou a zároveň vedoucí odboru je pověřena Radou města přidělováním těchto bytů se souhlasem MěÚ Český Krumlov. V roce 2016 i nadále odbor realizuje aktivizační činnosti v domě s pečovatelskou službou, jejíž výsledky je možné shlédnout na pravidelných výstavách. K výkonu této činnosti zajišťuje a využívá také sponzorské dary. V rámci aktivizačních činností senioři v DPS pečují o květinové záhony a květinovou výzdobu oken a pergoly. Již druhý rok po sobě se umístili na 1. místě v soutěži pořádané městem.
Ve spolupráci se společností ICOS Český Krumlov, o.p.s. byla v kanceláři Domu s pečovatelskou službou zřízena bezplatná právní poradna, která má otevírací dobu každý lichý týden v úterý od 8 – 11 a od 12 – 15 h.
V rámci prevence zajišťuje odbor pořádání přednášek a dále zajišťuje propagaci sociální práce a dostupných sociálních služeb mezi cílovou skupinou.
Statistika činnosti pečovatelské služby
Název úkonu, činnosti
|
Počet
|
Přidělení bytů v Domě s pečovatelskou službou
|
2
|
Klienty pečovatelské služby
|
74
|
Výkon pečovatelské služby
|
4764 hod.
|
Rozvezené obědy
|
9269
|
Vyprané a vyžehlené prádlo
|
305 kg
|
Kromě dotace ve výši 818 800,-Kč na pečovatelskou službu jsme za poskytování služeb od klientů získali 172 000,-Kč. Celkové výdaje na pečovatelskou činnost byly ve výši 1 134 756,-Kč.
Statistika ostatní činnosti
Název úkonu, činnosti
|
Počet
|
Pořádání přednášek pro seniory
|
4
|
Výstava seniorských prací
|
2
|
Aktivizační činnost
|
260
|
Příspěvky do zpravodaje
|
13
|
Předložené materiály do RM a ZM
|
6
|